بررسی روند تولید گچ پزشکی

وبلاگ تخصصی گچ، سیمان و صنایع مرتبط

گچ پزشکی
روند تولید گچ پزشکی

بررسی اجمالی تولید گچ پزشکی بصورت زیر می باشد:

دپو و آماده سازی سنگ گچ

سنگ گچ مصرفی لازم است از بهترین و خالص ترین معدن گچ استخراج و به دپوی کارخانه حمل گردد. سپس کراشر یا آسیاب چکشی مواد خام، سنگ گچ را تا دانه بندی مناسب آسیاب می نماید. خاک یا دانه های سنگ ریزتر وارد آسیاب نشده و مستقیما به نوار زیر آسیاب منتقل می گردد و از آن جا به همراه خروجی آسیاب به سیلوی مواد خام منتقل می شود. مواد خام خروجی از آسیاب به قسمت پخت هدایت می گردد.

قسمت پخت

مواد خام ورودی به کوره ها(اتوکلاو) منتقل می گردد تا عملیات پخت با 100 درجه سانتی گراد در اتوکلاو که دما و فشار آن کاملا کنترل می گردد،تکمیل و در نتهای کوره مواد پخته شده وارد آسیاب میگردند تا به دانه بندی مورد نظر برسند.

آسیاب و دانه بندی

پس از آسیاب مواد پخته شده جهت همسان سازی دانه بندی از سرند انتهایی عبور می نماید مانده روی سرند به دو آسیاب که بصورت موازی با یکدیگر کار می کنند منتقل می گردند. خروجی آسیاب ها مجددا به سرند مواد پخته هدایت می شود و سیکل بالا دوباره تکرار می گردد. محصول خروجی از سالن پخت به سیلوی ذخیره منتقل و از آن جا به قسمت بسته بندی حمل می گردد.

بسته بندی و بارگیری

محصول سیلوهای مورد نظر به دستگاه بسته بندی منتقل و بسته بندی انجام می گیرد. محصول پس از بارگیری در کامیون، روانه بازار مصرف می شود.

بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال

با توجه به فرآیند بالا می توان گفت که تکنولوژی مورد استفاده در تولید گچ پزشکی در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است و تفاوت خاصی بین تکنولوژی ها وجود ندارد. لیکن آنچه که سبب ایجاد تمایز بین محصولات تولیدی از نظر کیفیت آن نسبت به همدیگر می تواند بشود، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • توان مهندسی واحد تولیدی در انتخاب مواد و آماده سازی آن
  • توانایی ماشین آلات در انجام عملیات مختلف فرآیند تولید
  • اضافه کردن مواد بهبود دهنده خواص مکانیکی و شیمیایی گچ مانند انواع پلیمرها
  • دقت عمل بالا در مرحله پخت گچ و کنترل دقیق فرآیند پخت
  • دقت عمل کنترل کیفیت در جلوگیری از ورود مواد نامرغوب به فرآیند تولید

همچنین در اینجا باید گفت که تکنولوژی تولید گچ پزشکی علاوه بر ایران در سایر نقاط جهان نیز به همان شکلی انجام می گیرد که در فرآیند بالا شرح داده شده است و لیکن همچنان کیفیت محصول تولیدی نیز به مشابه مطالب ذکر شده در بالا، تابع توان مهندسی، دقت عمل فرآیند تولید و سطح کیفی و اتواماسیون ماشین آلات و کنترل کیفیت و همچنین کیفیت مواد اولیه مصرفی خواهد داشت.

عضوی از خبرنامه وبلاگ ما باشید

در قسمت زیر ایمیل خود را وارد کنید تا به محض انتشار مطالب جدید در وبلاگ، اول از همه شما با خبر شوید.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *